Assalamualaikummmm.....lama x berkongsi cerita wlupun sebenarnya banyak yang berlaku...as for now....sheila amina dan saiful abiyad dah sebulan menempuhi alam taska...10minit dari rumah...masa hantar tu ya Allah...terpaksa la redha walaupun sedih gila dengar suara anak2 menangis tak mau ditinggalkan...ambil masa seminggu juga si kakak nak biasakan diri tapi adik abiyd smpi skg mesti nangis kalau tinggal di taska...seriau juga dengan cerita2 dera ni tapi inshaa Allah..sy sentiasa doakan anak2 dalam lindungan Allah....aamiin...nak upload pic..xleh pulak klu guna hp ni..
Sampai juga next post...assalamualaikum
Tuesday, March 29, 2016
Thursday, November 19, 2015
Wednesday, November 18, 2015
Kakak she
Saiful Abiyad(5m),Encik Suami,Sheila Amina(1y8m)
Gambar ni diambil petang kelmarin..apa yang lain anda perasan dalam gambar ni??
.
.
.
.
.
Abiyd nampak ceria kan? Tapi....she pulak langsung tak tengok kamera..kebelakangan ni,sangat susah nak ada eye contact dengan si kakak..bila saya bercakap dengan dia,dia seolah-olah tak bagi perhatian dan kadang2 lari pulak dari saya. It breaks my heart.
Lagi satu,bila nama sheila amina dipanggil..si kakak tak pernah respon walaupun hanya dengan memalingkan muka ke arah saya..saya tepuk2 bahunya pon dia langsung tak respon..now im worried!...
Saya dan suami beranggapan ini adalah kesan daripada penggunaan ipad n menonton tv yang melampau..kesian si kakak...kehadiran si adik sememangnya mencuri perhatian kami..
Kami rasa bersalah sangat pada kakak sebab bagi dia ipad dan pasangkan tv untuk kakak tengok doremon movie demi movie...kakak akan duduk diam sejam dua menghadap dua benda tu dan memudahkan kami menguruskan adik...
Rasa terkilan sangat2 sebab beberapa bulan yang lalu kakak adalah kanak2 yang riang..dia suka menyanyi..suka membebel guna bahasa korea diaaa...tapi sekarang kakak seperti cepat bosan..tiba2 saja dia menjerit tak tahu nak buat apa..kemudian dia akan cari remote tv minta dipasangkan movie doremon..dan kadang2 dia akan tarik baju sampai la ke bilik,minta ambilkan ipad...now bebelan bahasa korea dia pun dah takda...hmmmm....
Saya dan suami dah tekad..no more ipad or tv..and lets play together!baru ja mula 2,3 hari ni...kami main conteng2,main lempar bola,baca buku,main sepit kain,main basikal...alhamdulillah...ada sedikit perubahan...nampak ceria...tapi nanti ada masa2 kakak akan nampak bosan...
Sekarang ni saya tengah azam nak bagi kakak respon dengan sekurang2nya menoleh bila saya panggil....doakan saya...semoga kekhilafan ini menjadi pengajaran.....
Tuesday, November 17, 2015
Dilema
Saya dalam dilema...
Sudah saya ketepikan jauh2 kepentingan diri....sekarang hanya memikirkan keperluan anak2...masa depan mereka...
Saya dalam dilema....
Apakah keputusan yang terbaik untuk anak2...btulkah jika anak2 lah menjadi paksi keputusan saya?...
Saya dalam dilema....
Tak mahu sejarah berulang...tak mahu berbalah kalah tak siapa menang....
Saya dalam dilema....
Biarpun setiap anak itu ada rezekinya....tapi aneh jika ibu bapa tak berusaha demi anaknya kerana nasib manusia tak berubah kalau tiada usaha..
Saya dalam dilema...
Apakah pengorbanan ini boleh terbayar...boleh dirasa manisnya..atau satu lagi episod 'sila cuba lagi'...
Saya berhenti berfikir dan berharap....Allah swt perancang yang terbaik...tunjukkan jalan ya Allah....
Sudah saya ketepikan jauh2 kepentingan diri....sekarang hanya memikirkan keperluan anak2...masa depan mereka...
Saya dalam dilema....
Apakah keputusan yang terbaik untuk anak2...btulkah jika anak2 lah menjadi paksi keputusan saya?...
Saya dalam dilema....
Tak mahu sejarah berulang...tak mahu berbalah kalah tak siapa menang....
Saya dalam dilema....
Biarpun setiap anak itu ada rezekinya....tapi aneh jika ibu bapa tak berusaha demi anaknya kerana nasib manusia tak berubah kalau tiada usaha..
Saya dalam dilema...
Apakah pengorbanan ini boleh terbayar...boleh dirasa manisnya..atau satu lagi episod 'sila cuba lagi'...
Saya berhenti berfikir dan berharap....Allah swt perancang yang terbaik...tunjukkan jalan ya Allah....
Thursday, October 8, 2015
Hari ni saya penat sangat....tengok jam baru jam 12.30pm...teringat petang ni ada kelas tambahan utk SPM..dari jam 2-4PM...gosh.....
Penat,mengantuk,lapar,haus...semua combine jadi super drain!
Ni kali pertama saya akan lambat balik...alamak....rindu my kids.....
Check again the time...alamak..baru 12.35pm..napa sekejap sangat masa berlalu...
Then tetiba wassap masuk....husband upload pic dalam group family...
Download..........
Penat,mengantuk,lapar,haus...semua combine jadi super drain!
Ni kali pertama saya akan lambat balik...alamak....rindu my kids.....
Check again the time...alamak..baru 12.35pm..napa sekejap sangat masa berlalu...
Then tetiba wassap masuk....husband upload pic dalam group family...
Download..........
This happened early morning.....dua2 belum mandi..papa belanja tgk ipad....
Masya Allah.....tersenyum sendiri tgk gmbr ni....segar sikit mata mama....
Bersabar ya sayang2 mama..bulan ni mama busy sampailah SPM...
Thank you if u reading this.
Assalamualaikum
Tuesday, October 6, 2015
Tips beli Seluar Yoga
Wow..style gila sluar this lady
kan...nak pakai sehari suntuk pun boleh kan...mana nak cariii??...
jom masuk web ZALORA.COM~
Ada banyak pilihan di sini...tapi
jangan main klik tengok corak cantik jerrr...
as u know,attire while exercise doing play
important role as well.
Nak beli seluar yoga wanita ni pun ada tips dia..bukan main
rembat ja...Pertama sekali, beli/pakai seluar yoga yang mempunyai saiz yang
ngam dengan korang. Jangan pakai seluar yoga yang terlalu ketat atau seluar
yang bersaiz terlalu besar. Kalau korang pakai saiz m, pakai seluar yoga bersaiz
m yer...jangan nak bajet saiz s.haha...
Beli koleksi seluar yoga daripada
jenama yang korang percayai atau yakini. Sebagai contoh, ada banyak pilihan koleksi
seluar yoga daripada jenama-jenama hebat seperti Puma, Adidas, Nike dan sebagainya.Kualiti
pun bagus.. In shaa Allah......
Pilih seluar yoga yang diperbuat daripada
fabrik yang berkualiti dan menjamin keselesaan anda.Kalau korang lebih selesa
pakai fabrik cotton, pakailah seluar yoga dari fabrik cotton.
Well, seluar yoga bukan ja boleh masa
bersukan, tapi boleh juga pakai seluar yoga masa hari bermalas2an atau
bersantai2 di umah untuk rasa selesa di sepanjang
hari.
Nak senang...jom tengok web ZALORA
ni..ada banyak pilihan seluar yoga...nak cari corak apa..saiz apa..semua user
friendly!
Jom Shopping!
Wednesday, September 30, 2015
Kakak dan adik
Sejak dua menjak ni si kakaknya dah mula tunjuk rasa peduli kat adik...kadang2 dipegangnya tangan adik..di peluknya si adik tu tak mau lepas...siap leh nyanyi kat adik lagi..alhamdulillah...moment yang manis sangat.....
Tapiiii...tunggu saat si kakak da mula tunjuk mata adik...pastu pandai plak geram tarik tangan adik..mama jadi seriau!...huhu...si kakak plak tak boleh dilarang...makin dilarang makin keras dia...mama kena pujuk cakap lembut2..tak pun terus mama peluk angkat kakak..alih perhatian dia..itu perangai si kakak pada adik...sabar kakak ya...adik pulak macam cepat perkembangannya..umur 3bulan 3 minggu ni dah mula meniarap..harap2 cepat pulak merangkak,duduk,berdiri,berlari..haaa..masa tu agak2nya gamat tak umah bila kakak dan adik bergabung??hahaha...
Satu yang saya perasan perangai si adik ni..kalau kita salah pegang dia sikit atau ada apa tak kena..cepat ja nangis...tapiiii kalau kakaknya buat kat dia ...ketuk dengan bola la..tertepuk,tertampar,terkasar..hmmm...boleh pulak adik buat terkebil2 terkejut n pasrah..jarang sekali nangis...kita ni punya la kelamkabut takut dia nangis...dia buat relax ja...sportingnya adik kat kakak ya...
Apa2 ja la..semoga anak2 mama ni membesar jd anak yg sihat n baik...xmau gaduh2 ya....gaduh2 manja boleh..
Thank you for reading.
Assalamualaikum!
Monday, September 28, 2015
Khabarku
Lama x mengganas d blog..haha.datang songgah tapi tak menyempat nak update..
Alhamdulillah skg ni dah berpindah ke tempat kampung halaman sendiri..jadi suasana kerja pun baru..anak2 pun alhamdulillah membesar dengan sihatnya..si kakak dan si adik...walaupun si adik a bit fussy..keep nangis..hrp hanya sebab dia masih belum serasi dgn dunia..huhu...risau jugak kalau ada sakit apa2..tapi saya tetapkan anak2 sihat..in shaa Allah..
Sekarang ni nak mencoret kat blog pun xtau nak tulis apa...btw,rindu dengan kawan2 blog skalian..keep on updating ya kakak2...hehe...will come back for more updates...
Thank you if u reading up to this point...u deserve a hug!
Assalamualaikum!
Alhamdulillah skg ni dah berpindah ke tempat kampung halaman sendiri..jadi suasana kerja pun baru..anak2 pun alhamdulillah membesar dengan sihatnya..si kakak dan si adik...walaupun si adik a bit fussy..keep nangis..hrp hanya sebab dia masih belum serasi dgn dunia..huhu...risau jugak kalau ada sakit apa2..tapi saya tetapkan anak2 sihat..in shaa Allah..
Sekarang ni nak mencoret kat blog pun xtau nak tulis apa...btw,rindu dengan kawan2 blog skalian..keep on updating ya kakak2...hehe...will come back for more updates...
Thank you if u reading up to this point...u deserve a hug!
Assalamualaikum!
Thursday, September 17, 2015
Penghibur hati
Puteri ku kini berusia 1tahun 6bulan & putera ku 3bulan umurnya...Alhamdulillah....syukur atas kurniaan Allah swt atas rezeki ini..
Sheila Amina & Saiful Abiyad....
Sheila Amina & Saiful Abiyad....
Tuesday, March 17, 2015
pengalaman bersalin di Hospital Keningau
Sekali lagi terinspirasi untuk tulis entry sebab dulu sebelum melahirkan anak pertama, cerita pengalaman bersalin memang saya minat nak baca walaupun hakikatnya lain orang,lain ceritanya tapi sekurang-kurangnya dapat la serba sedikit gambaran bersalin tu macamana.
Amik mood flash back dlu.......whussssssssh....
(ada asap kepul2 kuar..hahaha)
Petang 8hb mac 2014..masa tu tengah kalut siapkan soalan exam sambil tengok berita pasal MH370 tgh gempar hilang dari radar..sempat SMS pada ketua panitia Sains,kak Tati..saya bgtau rasa macam dah nak admit masuk wad dah ni,sebab dah 2x keluar lendir coklat..kali pertama waktu pagi,kali kedua waktu petang..bila soalan exam da siap,saya emailkan pada Kak Tati untuk dicetak nanti. Walaupun sebenarnya takda la sakit contraction,tapi hati dah pasrah nak menyerah diri kat hospital.
So petang tu,saya,suami,bapa n adik bergerak ke hospital keningau. Masa tu mak dan nenek ke umrah.jadi yang ada bersama saya masa tu cuma hero2 ja.huhu...
Sampai ja dewan bersalin,bagitau kat nurse yang saya dah dua kali keluar lendir coklat
Nurse tanya kalau saya ada bawak kain,sebab masa tu saya pakai seluar..sebab nurse nak check bukaan rahim..haa..masa ni la seluk2 berlaku. Tabahkan hati ja bila diseluk..semua nurse perempuan yang buat,doc lelaki ada tapi dia cuma terima report dari nurse ja masa tu..1st time nurse check,da 4cm..pastu nurse cakap nanti kamu kena tukar baju..pakai baju wad yang warna pink tuuu...perasaan semacam bangga dapat baju tu..feeling like..yeah..i nak beranak daa..huhuhu..
Pas tukar baju,masuk bilik lain plak..time ni best ja nurse layan mungkin sbb sy xda pengalaman lagi..diketuk2nya tangan sy.."ni kita bukan ketuk2 ya..ni kita mo cari urat kamu supaya boleh standby masukkan tiub kalau ada apa2 emergency nanti"..
Pas dah selesai..nurse suruh p makan dulu..jam tu dah pukul 7pm..sempat lg posing amik gambar kononnya before n after giving birth tapi gambar tu ntah kemana..huhu.
Dalam 7.45pm ada nurse datang panggil sbb masa tu lepak kt luar dewan bersalin ja..duk kat pondok tepi2 tu sambil makan nasi.Tu pun mkn sikit ja sebab makin lama makin nervous plak..tak tahu bila bersalin could be anytime. Bila nurse panggil tu, "mari masuk wad bersalin.." Sy tkejut yg amat sebab ingatkan masuk wad biasa yg campur dgn pesakit lain dulu..rupanya memang da kena masuk wad bersalin sorang2...huhuhu....makin takut plak jadinya..
Da masuk wad,nurse prepare la everything..pasang air..insert something kat dubur kita supaya kita berak/buang everything yg dalam usus jadinya takda la tekeluar najis msa kita meneran nanti.memang laju aa effect ubat tu.xsampai 5 minit sakit perut yg amat..macam nak tercirit kat katil pun ada..nasib sempat lari p toilet.
Saya bawak hp masuk dalam wad tu..control2 juga la..nak kata sembunyi2 xjuga tapi bila nurse masuk sy simpan bwh bantal dgn selamba..maksudnya dorg mmg nmpk sy bwk hp tp xda la pulun nak guna depan dorg sebab da terang ada poster no hp allowed dalam wad tu.Dorg tak larang,kira ok la tu. Sementara menunggu..sempat la saya wassap2 suami,keluarga,kawan2..sempat lagi update pasal MH 370..dan utk pengetahuan,saya masih x rasa sakit langsung masa tu sehingga la nurse pecahkan air ketuban..supaya cepat katanya....masa air ketuban dipecahkan tu...wushhh..terasa panas...terdetik dalam hati..panas jugak baby dalam perut ni ya..patutla baby cepat rasa sejuk..xpun,kalau ibu minum air sejuk,baby dalam perut mesti gerak banyak..kesejukan agaknya..huhu..
Lepas air ketuban da pecah tu...haaaa...masa tu la da mula rasa sakit contraction..masa tu baru la terjawab persoalan ku selama ini camna agaknya sakit contraction ni..maklumla xda pengalaman. Makin lama makin kerap sakitnya...saya tekan button panggil nurse,bla nurse datang..jawapannya mesti "belum lagi ni..belum buka habis"..tetiba geram kat nurse sebab bg jawapan mengecewakan...ingatkan sakit nak beranak da..huhu...dalam sakit2 tu leh plak telelap..ada contraction tjaga plak..tgk jam dinding kt wad tu rasa macam masa tak bejalan pun.lamanya rasa...
Sampai la satu tahap sakit sampai saya hempas2 kaki kat katil sebab tak tahan sangat....tekan lagi button panggil nurse..."sakit nurse..." Nurse yang jaga saya masa tu sorg ja..dia xstay dalam wad...bila sy panggil br dia datang...selamba dia tanya "Ko rasa macam mau meneran sudah?...jangan dulh teran nanti pecah rahim ko.."
Aduh...macamana ni..saya memang dah tak boleh kawal da..memang rasa nak teran ja ni.saya cuba tahan2 pun sebenarnya rasa macam dah teteran sikit2 tapi cuba jugak tahan sebab takut rahim pecah bak diingatkan tadi.
Sehinggalah saya tak mampu menahan,nurse saya tu pun da standby dengan apron plastik dia n sarung tangan... "bah,berak la..." Huh..kat tv org kata push..kamu cakap berak?? ..tapi memang sakitnya macam sakit nak berak..
"ko teran bila tu rasa mo berak datang...".Saya teran."OK lagi2....bagus2...pandai2...sikit lagi.." Terus sy putuskan nafas.huh..THIS IS REAL BATTLE!
Masa tu memang sorang ja nurse yang attend saya..sempat sy syukur dalan hati..nampaknya ak beranak ni xda doc lelaki tengok..proses meneran sy teruskan ulang kali..nurse bagi semangat tiap kali saya teran tapi sebenarnya tak cukup..bila nurse kata sikiiiiiit lagi..di situ saya semput.nafas xcukup.I was gasping for air! Nurse bagi galakan kat saya.."cepat..ni ada sudah rambut dia ni..termasuk balik bila ko berhenti teran...."
"ko tidak mau rasa rambut dia?.." nurse cuba bagi galakan mungkin dia fikir sy lebih semangat meneran kalau sy sentuh rambut baby..tapi sy tolak sebab sy cuma nak fokus keluarkan bayi ni.
Bila sakit contraction datang lagi..saya teran..kali ni sy sudah mula tekeluar suara walaupun sy tau buang tenaga saja buat begitu. Datang lagi seorang nurse mbantu..jadi sekarang seorang cuba menyambut bayi,seorang lagi ditepi saya mengurut2 perut saya..cuba bantu saya meneran.
Suasana makin cemas!sebab kepala baby tersekat..kalau sy quit meneran,baby akan lemas..suara nurse pun makin cemas!saya cuba lagi teran!Nurse yang tadi ditepi saya sudah naik ke katil..sy nampak hanya tangannya dari atas,menolak perut saya supaya baby mudah keluar...dalam suasana genting tiba2 saya nampak sesuatu yang diangkat tinggi..Alhamdulillah!Baby sudah keluar!...
"Tengok baby kamu apa?Lelaki ka perempuan?" sambil nurse tunjuk kemaluan baby.Saya blur...apa yang dia tunjuk ni??..huhu..sebenarnya saya jawab perempuan bukan sebab sy nampak ianya perempuan tapi sebab ingat masa scan dlu kan perempuan...gara2 blur yang amat masa tu.
Baby Sheila Amina selamat dilahirkan..diletakkan di dada mamanya..nurse suruh susukan baby..subhanallah..terkejut bila Sheila automatik pandai menghisap masa tu..percaya atau tak..time2 tu juga saya srmpat meraba2 cari hp..wassap suami bgtau saya tgh peluk Sheila ni..suami bgtau masa tu dia ingat Sheila tak lahir lagi..rupa2nya da selamat besalin pada 2.24am 9mac 2014...
Too cut this story short..suami datang azankan..tu pun suami cerita masa dia nak masuk tu Nurse halang,katanya tak boleh masuk..yang boleh cuma muslim ja untuk bagi azan.huhuhu...muka suami cam chinese kooooooooot....
Saya ttdo selepas bersalin..seingat saya dlm jam 5am br sy terjaga...baru la sy minum air yang nurse buatkan tadi..milo panas yang da sejuk tebiar lama untuk tambah tenaga..rasa selesa plak sebab nurse tak gesa supaya saya cepat2 bangun tukar ke wad biasa..just take ur time.
Jam 8am saya da leh kuar wad untuk balik umah sebab baby da berak kencing...tapi nak tunggu urus ubat,pembayaran smua..dapat la balik jam 10lebih..
Overall,kalau bersalin kat hospital keningau...memang selesa.Layanan pun baik...eh..tu je review.hahaha....
Tq if ur reading till this word.
Assalamualaikum.....
Amik mood flash back dlu.......whussssssssh....
(ada asap kepul2 kuar..hahaha)
Petang 8hb mac 2014..masa tu tengah kalut siapkan soalan exam sambil tengok berita pasal MH370 tgh gempar hilang dari radar..sempat SMS pada ketua panitia Sains,kak Tati..saya bgtau rasa macam dah nak admit masuk wad dah ni,sebab dah 2x keluar lendir coklat..kali pertama waktu pagi,kali kedua waktu petang..bila soalan exam da siap,saya emailkan pada Kak Tati untuk dicetak nanti. Walaupun sebenarnya takda la sakit contraction,tapi hati dah pasrah nak menyerah diri kat hospital.
So petang tu,saya,suami,bapa n adik bergerak ke hospital keningau. Masa tu mak dan nenek ke umrah.jadi yang ada bersama saya masa tu cuma hero2 ja.huhu...
Sampai ja dewan bersalin,bagitau kat nurse yang saya dah dua kali keluar lendir coklat
Nurse tanya kalau saya ada bawak kain,sebab masa tu saya pakai seluar..sebab nurse nak check bukaan rahim..haa..masa ni la seluk2 berlaku. Tabahkan hati ja bila diseluk..semua nurse perempuan yang buat,doc lelaki ada tapi dia cuma terima report dari nurse ja masa tu..1st time nurse check,da 4cm..pastu nurse cakap nanti kamu kena tukar baju..pakai baju wad yang warna pink tuuu...perasaan semacam bangga dapat baju tu..feeling like..yeah..i nak beranak daa..huhuhu..
Pas tukar baju,masuk bilik lain plak..time ni best ja nurse layan mungkin sbb sy xda pengalaman lagi..diketuk2nya tangan sy.."ni kita bukan ketuk2 ya..ni kita mo cari urat kamu supaya boleh standby masukkan tiub kalau ada apa2 emergency nanti"..
Pas dah selesai..nurse suruh p makan dulu..jam tu dah pukul 7pm..sempat lg posing amik gambar kononnya before n after giving birth tapi gambar tu ntah kemana..huhu.
Dalam 7.45pm ada nurse datang panggil sbb masa tu lepak kt luar dewan bersalin ja..duk kat pondok tepi2 tu sambil makan nasi.Tu pun mkn sikit ja sebab makin lama makin nervous plak..tak tahu bila bersalin could be anytime. Bila nurse panggil tu, "mari masuk wad bersalin.." Sy tkejut yg amat sebab ingatkan masuk wad biasa yg campur dgn pesakit lain dulu..rupanya memang da kena masuk wad bersalin sorang2...huhuhu....makin takut plak jadinya..
Da masuk wad,nurse prepare la everything..pasang air..insert something kat dubur kita supaya kita berak/buang everything yg dalam usus jadinya takda la tekeluar najis msa kita meneran nanti.memang laju aa effect ubat tu.xsampai 5 minit sakit perut yg amat..macam nak tercirit kat katil pun ada..nasib sempat lari p toilet.
Saya bawak hp masuk dalam wad tu..control2 juga la..nak kata sembunyi2 xjuga tapi bila nurse masuk sy simpan bwh bantal dgn selamba..maksudnya dorg mmg nmpk sy bwk hp tp xda la pulun nak guna depan dorg sebab da terang ada poster no hp allowed dalam wad tu.Dorg tak larang,kira ok la tu. Sementara menunggu..sempat la saya wassap2 suami,keluarga,kawan2..sempat lagi update pasal MH 370..dan utk pengetahuan,saya masih x rasa sakit langsung masa tu sehingga la nurse pecahkan air ketuban..supaya cepat katanya....masa air ketuban dipecahkan tu...wushhh..terasa panas...terdetik dalam hati..panas jugak baby dalam perut ni ya..patutla baby cepat rasa sejuk..xpun,kalau ibu minum air sejuk,baby dalam perut mesti gerak banyak..kesejukan agaknya..huhu..
Lepas air ketuban da pecah tu...haaaa...masa tu la da mula rasa sakit contraction..masa tu baru la terjawab persoalan ku selama ini camna agaknya sakit contraction ni..maklumla xda pengalaman. Makin lama makin kerap sakitnya...saya tekan button panggil nurse,bla nurse datang..jawapannya mesti "belum lagi ni..belum buka habis"..tetiba geram kat nurse sebab bg jawapan mengecewakan...ingatkan sakit nak beranak da..huhu...dalam sakit2 tu leh plak telelap..ada contraction tjaga plak..tgk jam dinding kt wad tu rasa macam masa tak bejalan pun.lamanya rasa...
Sampai la satu tahap sakit sampai saya hempas2 kaki kat katil sebab tak tahan sangat....tekan lagi button panggil nurse..."sakit nurse..." Nurse yang jaga saya masa tu sorg ja..dia xstay dalam wad...bila sy panggil br dia datang...selamba dia tanya "Ko rasa macam mau meneran sudah?...jangan dulh teran nanti pecah rahim ko.."
Aduh...macamana ni..saya memang dah tak boleh kawal da..memang rasa nak teran ja ni.saya cuba tahan2 pun sebenarnya rasa macam dah teteran sikit2 tapi cuba jugak tahan sebab takut rahim pecah bak diingatkan tadi.
Sehinggalah saya tak mampu menahan,nurse saya tu pun da standby dengan apron plastik dia n sarung tangan... "bah,berak la..." Huh..kat tv org kata push..kamu cakap berak?? ..tapi memang sakitnya macam sakit nak berak..
"ko teran bila tu rasa mo berak datang...".Saya teran."OK lagi2....bagus2...pandai2...sikit lagi.." Terus sy putuskan nafas.huh..THIS IS REAL BATTLE!
Masa tu memang sorang ja nurse yang attend saya..sempat sy syukur dalan hati..nampaknya ak beranak ni xda doc lelaki tengok..proses meneran sy teruskan ulang kali..nurse bagi semangat tiap kali saya teran tapi sebenarnya tak cukup..bila nurse kata sikiiiiiit lagi..di situ saya semput.nafas xcukup.I was gasping for air! Nurse bagi galakan kat saya.."cepat..ni ada sudah rambut dia ni..termasuk balik bila ko berhenti teran...."
"ko tidak mau rasa rambut dia?.." nurse cuba bagi galakan mungkin dia fikir sy lebih semangat meneran kalau sy sentuh rambut baby..tapi sy tolak sebab sy cuma nak fokus keluarkan bayi ni.
Bila sakit contraction datang lagi..saya teran..kali ni sy sudah mula tekeluar suara walaupun sy tau buang tenaga saja buat begitu. Datang lagi seorang nurse mbantu..jadi sekarang seorang cuba menyambut bayi,seorang lagi ditepi saya mengurut2 perut saya..cuba bantu saya meneran.
Suasana makin cemas!sebab kepala baby tersekat..kalau sy quit meneran,baby akan lemas..suara nurse pun makin cemas!saya cuba lagi teran!Nurse yang tadi ditepi saya sudah naik ke katil..sy nampak hanya tangannya dari atas,menolak perut saya supaya baby mudah keluar...dalam suasana genting tiba2 saya nampak sesuatu yang diangkat tinggi..Alhamdulillah!Baby sudah keluar!...
"Tengok baby kamu apa?Lelaki ka perempuan?" sambil nurse tunjuk kemaluan baby.Saya blur...apa yang dia tunjuk ni??..huhu..sebenarnya saya jawab perempuan bukan sebab sy nampak ianya perempuan tapi sebab ingat masa scan dlu kan perempuan...gara2 blur yang amat masa tu.
Baby Sheila Amina selamat dilahirkan..diletakkan di dada mamanya..nurse suruh susukan baby..subhanallah..terkejut bila Sheila automatik pandai menghisap masa tu..percaya atau tak..time2 tu juga saya srmpat meraba2 cari hp..wassap suami bgtau saya tgh peluk Sheila ni..suami bgtau masa tu dia ingat Sheila tak lahir lagi..rupa2nya da selamat besalin pada 2.24am 9mac 2014...
Too cut this story short..suami datang azankan..tu pun suami cerita masa dia nak masuk tu Nurse halang,katanya tak boleh masuk..yang boleh cuma muslim ja untuk bagi azan.huhuhu...muka suami cam chinese kooooooooot....
Saya ttdo selepas bersalin..seingat saya dlm jam 5am br sy terjaga...baru la sy minum air yang nurse buatkan tadi..milo panas yang da sejuk tebiar lama untuk tambah tenaga..rasa selesa plak sebab nurse tak gesa supaya saya cepat2 bangun tukar ke wad biasa..just take ur time.
Jam 8am saya da leh kuar wad untuk balik umah sebab baby da berak kencing...tapi nak tunggu urus ubat,pembayaran smua..dapat la balik jam 10lebih..
Overall,kalau bersalin kat hospital keningau...memang selesa.Layanan pun baik...eh..tu je review.hahaha....
Tq if ur reading till this word.
Assalamualaikum.....
Sunday, March 15, 2015
sambutan hari jadi 1tahun....
Alhamdulillah....anak sulungku dah genap setahun pd 9mac tempoh hari...xsedar betul masa berlalu..how we did that??or to be exact how do we survived???...itu semua dgn pertolongan dari Allah...berjaya breastfeed sheila sampai 10bulan wlupun xdapat nak buat stok susu setitik pun..dah tu terpaksa ulang alik dari tempat keja ke umah..Allah bantu dengan msa keja sy yg flexible...dalam setahun ni berjaya babysit sheila sendiri tanpa hantar pada pengasuh..Alhamdulillah dapatla berjimat n in shaa Allah selamat sebab anak ada d tangan kami sendiri..di sini plak terasa bersyukur bila Allah bantu dengan waktu kerja saya n suami..bergilir2 jaga sheila..apa yang penting?? KERJASAMA!!..Kalau dah kena kes seperti kami yang cuma tinggal bertiga ni..my husband,sheila n I..tak boleh la letak kerja tu pd sorang ja..semua orang kena buat..except lil princess yang dah ligat bejalan skg ni..hehe..
Ok..back to main reason im here today..just wanna share story about 1st birthday celebration and hope it can give some tips to those who want to come up with birthday partaayyy soon!..I did say that becoz...... I did google about 1st birthday just to get preview about it..so here is mine....
Sambutan hari jadi Sheila Amina 1 tahun
Kenapa saya tulis sambutan dan bukannya parti?..sebab tiada jemputan pun cuma kami bertiga,myparents n nenek serta adik ipar yang baru ja sampai ke sabah malam sebelumnya...meriah la jugak..alhamdulillah..
Perlu sambut ka tidak birthday pertama ni?ye la memandangkan baby bukan paham apa pun..semuanya terpulang pada kita sebagai ibu bapa..pada saya,nak sambut ni untuk kenangan kami semua..sheila memang tak paham apa sekarang tapi bila dah besar bolehla tgk gambar dia sendiri makan kek sampai comot abeh...lagipun,memang mamanya ni dah teringin...rasanya bolrh buat,takda halangan lain..so buat ja la..
Bajet pulak macamna?..sekali lagi bergantung pada kita..ala..macam buat majlis kawen dulu..nak grand,besar bajet..nak simple,save bajet...huhu..bajet kami meliputi kek dan hiasan(banner,belon,topi untuk sheila) kali ni cukup2 RM70 ja...haaa....jimat ka tidak??..ya la xda tetamu kan..lagipun kami tinggal di daerah lain dan jauh dgn sedara mara semua..tu yg xjemput..memang plan buat sesimple yang mungkin..my parents plak sporting drive 2jam datang umah sebab nak join sambut birthday cucu pertama...
Takda makanan lain ka?...memang takda,semata-mata kek dan air supaya tak tercekik..hehehe...antara tips yang saya dapat hasil google tempoh hari...elakkan buat majlis hari jadi pada waktu makan tengah hari n makan malam..pada saya logiknya sebab waktu tu orang fokus nak makan nasi.hahaha...jadi saya buat waktu petang..tu pun da lewat..jam 5 pm.waktu semua orang masih kenyang sebab aritu makan tengahari pun da lewat...tak menjadi kesalahan nak tambah makanan tambah..terpulang.....
Baju birthday girl macamana?...Kalau diikutkan,memang mamanya ni nak beli baju ala2 princess..tapiii...rezeki yang lain sampai..oh jimat disitu...dah pasrah sebenarnya sheila takda baju baru sempena birthday..dah terfikir pakai ja baju yang ada..nafsu mamanya ja lebih nak dress up anak..tapi seperti dikatakan tadi...rezeki lain sampai..adik ipar yang baru sampai sabah ada bawak ole2 baju untuk sheila..cantik..so mamanya tak la bersedih hati..sheila nampak warna warni di harijadi...hehe...
Perjalanan sambutan harijadi berjalan dengan ringkas..dimulakan dengan doa selamat..potong kek sambil snap gambar..ngap3 kek..bersurai...bersurai tu maksudnya parents pun dah nak berangkat pulang..suami n adik ipar plak nak kedai..tinggal mama n sheila bdua d umah..huhu..thats how it end...tepuk tangan please...sebelum tutup entry kali ni..saya belanja gambar2 tempoh hari...with no caption.malas nak pikiaq..hehe..Assalamualaikum..tq you if u are reading till this word.
Ok..back to main reason im here today..just wanna share story about 1st birthday celebration and hope it can give some tips to those who want to come up with birthday partaayyy soon!..I did say that becoz...... I did google about 1st birthday just to get preview about it..so here is mine....
Sambutan hari jadi Sheila Amina 1 tahun
Kenapa saya tulis sambutan dan bukannya parti?..sebab tiada jemputan pun cuma kami bertiga,myparents n nenek serta adik ipar yang baru ja sampai ke sabah malam sebelumnya...meriah la jugak..alhamdulillah..
Perlu sambut ka tidak birthday pertama ni?ye la memandangkan baby bukan paham apa pun..semuanya terpulang pada kita sebagai ibu bapa..pada saya,nak sambut ni untuk kenangan kami semua..sheila memang tak paham apa sekarang tapi bila dah besar bolehla tgk gambar dia sendiri makan kek sampai comot abeh...lagipun,memang mamanya ni dah teringin...rasanya bolrh buat,takda halangan lain..so buat ja la..
Bajet pulak macamna?..sekali lagi bergantung pada kita..ala..macam buat majlis kawen dulu..nak grand,besar bajet..nak simple,save bajet...huhu..bajet kami meliputi kek dan hiasan(banner,belon,topi untuk sheila) kali ni cukup2 RM70 ja...haaa....jimat ka tidak??..ya la xda tetamu kan..lagipun kami tinggal di daerah lain dan jauh dgn sedara mara semua..tu yg xjemput..memang plan buat sesimple yang mungkin..my parents plak sporting drive 2jam datang umah sebab nak join sambut birthday cucu pertama...
Takda makanan lain ka?...memang takda,semata-mata kek dan air supaya tak tercekik..hehehe...antara tips yang saya dapat hasil google tempoh hari...elakkan buat majlis hari jadi pada waktu makan tengah hari n makan malam..pada saya logiknya sebab waktu tu orang fokus nak makan nasi.hahaha...jadi saya buat waktu petang..tu pun da lewat..jam 5 pm.waktu semua orang masih kenyang sebab aritu makan tengahari pun da lewat...tak menjadi kesalahan nak tambah makanan tambah..terpulang.....
Baju birthday girl macamana?...Kalau diikutkan,memang mamanya ni nak beli baju ala2 princess..tapiii...rezeki yang lain sampai..oh jimat disitu...dah pasrah sebenarnya sheila takda baju baru sempena birthday..dah terfikir pakai ja baju yang ada..nafsu mamanya ja lebih nak dress up anak..tapi seperti dikatakan tadi...rezeki lain sampai..adik ipar yang baru sampai sabah ada bawak ole2 baju untuk sheila..cantik..so mamanya tak la bersedih hati..sheila nampak warna warni di harijadi...hehe...
Perjalanan sambutan harijadi berjalan dengan ringkas..dimulakan dengan doa selamat..potong kek sambil snap gambar..ngap3 kek..bersurai...bersurai tu maksudnya parents pun dah nak berangkat pulang..suami n adik ipar plak nak kedai..tinggal mama n sheila bdua d umah..huhu..thats how it end...tepuk tangan please...sebelum tutup entry kali ni..saya belanja gambar2 tempoh hari...with no caption.malas nak pikiaq..hehe..Assalamualaikum..tq you if u are reading till this word.
Sunday, February 15, 2015
kecewa
Gara2 lupa pasword,lama tak log in ke blog ni.hummphh..
Kekecewaan demi kekecewaan.....kecewa sebab saya ada harapan tapi apa yang berlaku tak seperti yang diharapkan...
Terasa perit bila beban ni seperti tertangungg di bahu sendiri...saya cuba sedapkan hati bahawa saya sedang diuji dengan beban wang ringgit...saya sedar wang ringgit bukan segala-galanya tapi itu bukan alasan saya perlu diam dan pasrah..
Nasib kita hanya akan berubah sekiranya kita berusaha mengubahnya...saya mahu UBAH semua ni..ini tidak boleh berterusan....tapi sayangnya saya tak nampak orang lain nak berubah mengubah nasib..NIAT nak mengubah tu memangla selalu diucap2 tapi nothing is taken into action!...
Saya pun ada rancangan masa depan,ada keinginan..ada cita2...tapi i put it on hold because of u! I have to follow ur dream and forget about mine??...Kenapa impian kita tak boleh sama?...Kenapa I cant depend on u just like u did to me??...Pada siapa saya nak bersandar???...
Kekecewaan demi kekecewaan.....kecewa sebab saya ada harapan tapi apa yang berlaku tak seperti yang diharapkan...
Terasa perit bila beban ni seperti tertangungg di bahu sendiri...saya cuba sedapkan hati bahawa saya sedang diuji dengan beban wang ringgit...saya sedar wang ringgit bukan segala-galanya tapi itu bukan alasan saya perlu diam dan pasrah..
Nasib kita hanya akan berubah sekiranya kita berusaha mengubahnya...saya mahu UBAH semua ni..ini tidak boleh berterusan....tapi sayangnya saya tak nampak orang lain nak berubah mengubah nasib..NIAT nak mengubah tu memangla selalu diucap2 tapi nothing is taken into action!...
Saya pun ada rancangan masa depan,ada keinginan..ada cita2...tapi i put it on hold because of u! I have to follow ur dream and forget about mine??...Kenapa impian kita tak boleh sama?...Kenapa I cant depend on u just like u did to me??...Pada siapa saya nak bersandar???...
Monday, December 15, 2014
2nd pregnancy!
Alhamdulillah..by the time im writing this..im officially a pregnant mom again!...hewhew!...my 1st daughter was 6 months when i found out i was pregnant again...syukur alhamdulillah....
Now my second baby is 14weeks...TO BE CONTINUE...
Now my second baby is 14weeks...TO BE CONTINUE...
Monday, September 15, 2014
My happy little family
![]() |
| Sheila Amina (6months)~Mama Sheila~Papa Sheila |
![]() |
| My bestfriend~Kawan gaduh,Kawan merajuk,Kawan tepuk tampaq,Kawan geletek2,Kawan gossip!...hehe...and our lil daughter |
salam.......
Wednesday, June 25, 2014
Penghibur hati hamba
Sheila Amina dah masuk 3 bulan 2 minggu....ramai peminat pipi dia nih...huhu....semoga membesar dengan sihat anakku~
Thursday, May 29, 2014
Buasir eh?
Kali ni nak berkongsi pasal sakit yang satu ini....sakit yang kebarangkalian ibu pas bersalin akan alami...iaitu.....sembelit dan buasir..huhu...takmalu eih nak kongsi pasal ni..dah memang sakit berserta azab..nak malu kenapa....orang yang mengalaminya saja tau macamana sakitnya sembelit dan buasir ni...
Sembelit dan buasir tidak dapat dipisahkan sebab bermula dari sembelit boleh melarat menjadi buasir...saya dapat buasir tu selepas 2 minggu bersalin...Masya Allah!...sakit gila..berdenyut-denyut dibuatnya...berdiri,baring,duduk semuanya serba salah!...
Saya google ok pasal buasir ni..macamana nak bagi sembuh...rata2nya just copy paste dari artikel yang sama...
Ok,,1st of all..penghidap buasir..huhu..kena terima memang takkan sembuh sekelip mata...kena amik masa dalam seminggu atau lebih...ikut pada badan masing-masing.
Saya nak kongsi 3 benda untuk sembuhkan buasir ni.
1.Mindset dan Zikrullah.
Dalam minda kita sentiasa fikir tak sakit,tak sakit dan tak sakit.huh..sebabnya bila sakit tu makin diraung makin diratap aduh!sakitnya...makin la melarat...walaupun memang sebenarnya tengah sakit....set di minda yang sakit ni akan hilang...badan masih boleh tahan..pada saya berkesan...kurang sakit pulak jadinya walaupun pada masa yang sama berkerut juga muka membetulkan letaknya punggung nak duduk!..dan semestinya kena zikir ingat pada Allah...tiap kali sakit tu menyengat, saya baca dalam hati Allah maha pengampun, Allah maha pengasih..sembuhkan lah sakit ku ini ya Allah...i did the same thing to ease my pain masa sakit nak tunggu luka bersalin tu sembuh. Sangat membantu untuk jadikan saya kuat...errr...kuat secara rohani la...takda la kuat macam badang..hehehe...
2.Minum banyak air dan oat!
Cara ni memang sangat-sangat membantu walaupun kesannya amik masa 2,3 hari untuk dilihat tapi berpanjangan...in shaa Allah...pada saya makan buah-buahan tak jalan, jadi saya amalkan minum nestum ada oat tu...dan juga minum saaaaaaaangat banyak air...fuh!...selepas tu memang lancar membuang air besar...tak payah teran...oppsss.cam tak senonoh..tapi itu la hakikat.haha..masalahnya,walaupun lancar dan lawas,memang sakit buasir masih ada..as i said earlier,luka di kawasan buasir tu memang amik masa untuk sembuh...
3. Sapu ubat buasir daripada jenama Hurix untuk surutkan bengkak!
Ada macam-macam jenis ubat di farmasi..ubat makan,ubat sapu...tapi saya pakai ubat sapu sebab takut effect pada susu badan kalau saya amik ubat pil walaupun tauke kedai tu kata ok ja untuk ibu menyusukan bayi. Yang ni memang saya amal sungguh-sungguh...bukan tiap kali mandi ja..tiap kali ke tandas,mesti sapu sambil doa dalam hati..Ya Allah,sembuhkan sakit buasir ku ini....plus, saya ada jugak amik supplement shaklee: Ostematrix. Orang kata tu untuk sembelit..tapi saya amik tu untuk meriahkan susu badan.tak tahulah kalau kesannya membantu sembuhkan buasir tapi kita ikhtiar la selagi boleh.
Alhamdulillah, sekarang dah sembuh, malah saya dah mula rasa ok setelah 3 minggu derita itu pun setiap kali membuang la, dalam 3 minggu tu adala selang dua tiga hari bukannya sakit 3 minggu deret...dulu saya fikir buasir ni takkan sembuh sampai bila-bila..sampai saya terbayang,kena bedah la..kena ikat la..macamana kalau saya dah bekerja nanti..sebab bila dah kena buasir ni,jalan pon tak kena gaya..macam gorila pun ada..haha...apa2pun, bila dah sembuh luka atau bengkak buasir tu..sentiasa kena bagi lawas..jangan sembelit lagi..tapi kalau macam-macam usaha dah dilakukan,tak sembuh juga..jumpa lah doktor untuk rawatan lanjut....
hah, tu ja nak kongsi kali ni...harap membantu dan setidak-tidaknya memberi harapan pada pesakit buasir untuk sembuh. Memang akan sembuh in shaa Allah..............asalkan usaha,jangan abaikan pulak bila badan dah sakit-sakit.Itu sebenarnya isyarat badan kita nak bagitau kita kena amik tindakan segera...
Sekian ja entry separuh skema ini...wasalam!
Sembelit dan buasir tidak dapat dipisahkan sebab bermula dari sembelit boleh melarat menjadi buasir...saya dapat buasir tu selepas 2 minggu bersalin...Masya Allah!...sakit gila..berdenyut-denyut dibuatnya...berdiri,baring,duduk semuanya serba salah!...
Saya google ok pasal buasir ni..macamana nak bagi sembuh...rata2nya just copy paste dari artikel yang sama...
Ok,,1st of all..penghidap buasir..huhu..kena terima memang takkan sembuh sekelip mata...kena amik masa dalam seminggu atau lebih...ikut pada badan masing-masing.
Saya nak kongsi 3 benda untuk sembuhkan buasir ni.
1.Mindset dan Zikrullah.
Dalam minda kita sentiasa fikir tak sakit,tak sakit dan tak sakit.huh..sebabnya bila sakit tu makin diraung makin diratap aduh!sakitnya...makin la melarat...walaupun memang sebenarnya tengah sakit....set di minda yang sakit ni akan hilang...badan masih boleh tahan..pada saya berkesan...kurang sakit pulak jadinya walaupun pada masa yang sama berkerut juga muka membetulkan letaknya punggung nak duduk!..dan semestinya kena zikir ingat pada Allah...tiap kali sakit tu menyengat, saya baca dalam hati Allah maha pengampun, Allah maha pengasih..sembuhkan lah sakit ku ini ya Allah...i did the same thing to ease my pain masa sakit nak tunggu luka bersalin tu sembuh. Sangat membantu untuk jadikan saya kuat...errr...kuat secara rohani la...takda la kuat macam badang..hehehe...
2.Minum banyak air dan oat!
Cara ni memang sangat-sangat membantu walaupun kesannya amik masa 2,3 hari untuk dilihat tapi berpanjangan...in shaa Allah...pada saya makan buah-buahan tak jalan, jadi saya amalkan minum nestum ada oat tu...dan juga minum saaaaaaaangat banyak air...fuh!...selepas tu memang lancar membuang air besar...tak payah teran...oppsss.cam tak senonoh..tapi itu la hakikat.haha..masalahnya,walaupun lancar dan lawas,memang sakit buasir masih ada..as i said earlier,luka di kawasan buasir tu memang amik masa untuk sembuh...
3. Sapu ubat buasir daripada jenama Hurix untuk surutkan bengkak!
Ada macam-macam jenis ubat di farmasi..ubat makan,ubat sapu...tapi saya pakai ubat sapu sebab takut effect pada susu badan kalau saya amik ubat pil walaupun tauke kedai tu kata ok ja untuk ibu menyusukan bayi. Yang ni memang saya amal sungguh-sungguh...bukan tiap kali mandi ja..tiap kali ke tandas,mesti sapu sambil doa dalam hati..Ya Allah,sembuhkan sakit buasir ku ini....plus, saya ada jugak amik supplement shaklee: Ostematrix. Orang kata tu untuk sembelit..tapi saya amik tu untuk meriahkan susu badan.tak tahulah kalau kesannya membantu sembuhkan buasir tapi kita ikhtiar la selagi boleh.
Alhamdulillah, sekarang dah sembuh, malah saya dah mula rasa ok setelah 3 minggu derita itu pun setiap kali membuang la, dalam 3 minggu tu adala selang dua tiga hari bukannya sakit 3 minggu deret...dulu saya fikir buasir ni takkan sembuh sampai bila-bila..sampai saya terbayang,kena bedah la..kena ikat la..macamana kalau saya dah bekerja nanti..sebab bila dah kena buasir ni,jalan pon tak kena gaya..macam gorila pun ada..haha...apa2pun, bila dah sembuh luka atau bengkak buasir tu..sentiasa kena bagi lawas..jangan sembelit lagi..tapi kalau macam-macam usaha dah dilakukan,tak sembuh juga..jumpa lah doktor untuk rawatan lanjut....
hah, tu ja nak kongsi kali ni...harap membantu dan setidak-tidaknya memberi harapan pada pesakit buasir untuk sembuh. Memang akan sembuh in shaa Allah..............asalkan usaha,jangan abaikan pulak bila badan dah sakit-sakit.Itu sebenarnya isyarat badan kita nak bagitau kita kena amik tindakan segera...
Sekian ja entry separuh skema ini...wasalam!
Wednesday, May 21, 2014
smiling baby.......
![]() |
Alhamdulillah...
OPPPPPPPPPSSSSSSSSSS.......cik Sheila Amina dah nanes.....uwek3...huhu..
cant write long...memang masa utk blogging x panjang macam dolu3 dah....
jumpa nanti....daaaaaaa......
Tuesday, April 22, 2014
360!
Wah!lama betul tak update blog...sebulan lebih gamaknya...almaklumlah...saya kan berpantang..kalau ikut kiraan harini, puteri saya, Cik Sheila Amina dah 45hari...dah boleh consider saya ni dah graduate from school of pantang la kan??..kekeke..by the way, saya extend saja kasi lebih supaya sehat badan walaupun arini dah curi-curi(err....) makan udang!..
Hurm...sejak menjadi seorang emak ni..hukhuk..memang emosi up and down!...my life turn 360!..well, at least i feel that way~..
Physically tu toksah cakap la...memang dah berubah bentuk dah..lom lagi dengan strecthmark selepas mengandung pun ada yeeeeeeee.....masa pregnant ok ja..sekali dah bersalin,tup2 ada lagi corak bunga-bunga yang timbul.kekeke...hmmmmppphhh...sental dengan losyen ja laaaa...hilang tak hilang,belakang cita.Nampaknya kena keja keras la pasni..untuk keyakinan diri dan supaya suami tetap sayaaaaaaannggg..hekhek!
Secara emosinya pulak.......hurm.........pada saya, stress tu bukan datangnnya sebab jaga baby..tapi sebab saya yang tak leh terima expectation orang....susu kena banyak!kulit baby kena sentiasa halus!kena itu,kena ini...saya akui kelemahan saya..susah nak terima cakap orang..tertekan bila orang expect kita tahu semua walaupun tahu ni 1st beranak kot...tapi bila memikirkan demi membesarkan amanah Allah ni, saya cuba berfikir positif.
Dek kerana saya ni serba tak tahu, HP tak lekang di tangan..online guna HP la maksudnya tu.... Google jadi peneman masa saya tengah menyusukan my sheila..mula sejak sheila kena kuning, muntah susu,kerak di kepala,sedu,breastfeed sampaila cara-cara merancang keluarga..haaaaaaa...amekaw!..syukur zaman ni kira mudah la nak tau apa2..lega rasanya bila tau ada ja emak-emak yang senasib dengan saya semasa saya meng'google' so called problem yang dialami...
Hurmm...sekarang ni sibuk nak kempiskan perut..tapi pada masa yang sama kena makan banyak sebab nak susu badan banyak.kompius emak!..itu satu hal...lom lagi dengan cita nak memahirkan diri untuk handle my sheila..nak paham karenah dia..nak paham apa yang dia selesa...napa dia nangis..huf!..respek banget dengan emak yang ramai anak!
Sekarang ni saya berpantang umah my parent...dua minggu aritu mother in law ada datang melawat cucunya..sempat juga join sekali majlis cukur jambul...syukur dipermudahkan juga urusan.
Hmmm...banyak nak tulis ni...tapi rasa macam jumping topics plak...nanti la saya update pelan2 ya...eh,perasannya ada orang tunggu dia update..wakakaka!...
will come for more!.....
assalamualaikum!
Hurm...sejak menjadi seorang emak ni..hukhuk..memang emosi up and down!...my life turn 360!..well, at least i feel that way~..
Physically tu toksah cakap la...memang dah berubah bentuk dah..lom lagi dengan strecthmark selepas mengandung pun ada yeeeeeeee.....masa pregnant ok ja..sekali dah bersalin,tup2 ada lagi corak bunga-bunga yang timbul.kekeke...hmmmmppphhh...sental dengan losyen ja laaaa...hilang tak hilang,belakang cita.Nampaknya kena keja keras la pasni..untuk keyakinan diri dan supaya suami tetap sayaaaaaaannggg..hekhek!
Secara emosinya pulak.......hurm.........pada saya, stress tu bukan datangnnya sebab jaga baby..tapi sebab saya yang tak leh terima expectation orang....susu kena banyak!kulit baby kena sentiasa halus!kena itu,kena ini...saya akui kelemahan saya..susah nak terima cakap orang..tertekan bila orang expect kita tahu semua walaupun tahu ni 1st beranak kot...tapi bila memikirkan demi membesarkan amanah Allah ni, saya cuba berfikir positif.
Dek kerana saya ni serba tak tahu, HP tak lekang di tangan..online guna HP la maksudnya tu.... Google jadi peneman masa saya tengah menyusukan my sheila..mula sejak sheila kena kuning, muntah susu,kerak di kepala,sedu,breastfeed sampaila cara-cara merancang keluarga..haaaaaaa...amekaw!..syukur zaman ni kira mudah la nak tau apa2..lega rasanya bila tau ada ja emak-emak yang senasib dengan saya semasa saya meng'google' so called problem yang dialami...
Hurmm...sekarang ni sibuk nak kempiskan perut..tapi pada masa yang sama kena makan banyak sebab nak susu badan banyak.kompius emak!..itu satu hal...lom lagi dengan cita nak memahirkan diri untuk handle my sheila..nak paham karenah dia..nak paham apa yang dia selesa...napa dia nangis..huf!..respek banget dengan emak yang ramai anak!
Sekarang ni saya berpantang umah my parent...dua minggu aritu mother in law ada datang melawat cucunya..sempat juga join sekali majlis cukur jambul...syukur dipermudahkan juga urusan.
Hmmm...banyak nak tulis ni...tapi rasa macam jumping topics plak...nanti la saya update pelan2 ya...eh,perasannya ada orang tunggu dia update..wakakaka!...
will come for more!.....
assalamualaikum!
Friday, March 14, 2014
Alhamdulillah!
Introducing....
SHEILA AMINA~
Born on 9th March
3.22kg
normal deliver!
p/s:masa ni nak grab all the mommies kat blog nak share cita..nak tanya itu ini..camna nak bagi susu banyak??camna nak bagi sembuh luka cepat??camna nak bagi kurang kuning??camna itu..camna ini...huhu..i have long list of questions.....will be back for more!!!!
Tuesday, March 4, 2014
Rapuh
Hati saya rapuh saat ini.
Saya baru saja ‘menyerang’ seseorang yang saya sayang atas
kekhilafannya.
Sebenarnya lebih mengecewakan, umpama ada cermin berdiri di
antara kami. Ia bukan wujud sebagai penghalang tetapi memberi saya refleksi
diri sendiri.
Kejelekan tersergam
indah di depan mata.Itu saya.Mungkin sempurna di luar tapi buruk di dalam. Saya yang
juga tidak sempurna seperti dia.
Tempat saya bersandar tiada,melutut saya rebah dengan
kecelaruan diri dan nafsu nafsi.
Saya tempang,saya hina.
Ya Allah…jawablah doa hamba Mu ini……………….bersihkanlah…ringankanlah…bimbinglah
hati hamba Mu ini……..
Ada tendangan halus dan manja di rahim yang memecahkan
empangan di mata…….
Syukur ya Allah…..
Lahirlah zuriat ini sebagai tanda jihad,sebagai
pintu menuju jalan Mu………
*Menangis……………………………………………………………….
Subscribe to:
Posts (Atom)















