Saturday, June 29, 2013

Sekejap bersama mereka

Khamis lepas hari sukan sekolah..semasa saya sedang seronok menyorak pelajar yang berlari 100m, tiba2 ada seorang pelajar berlari ke arah saya.."Cikgu,ada pelajar rumah Asics terjatuh.Tidak boleh jalan sudah.Bagus bawak pegi hospital la..dia tidak tahan sudah tu"...Alamak!camna la boleh jatuh..rupa2nya Asni terjatuh masa acara lompat Kijang...terlicin.Lutut dia bengkak, otot bahagian betis pun dah keras,tak boleh bengkok kaki.

Saya bawak Asni ke hospital bahagian kecemasan.Saya minta 2org pelajar BBSM ikut saya untuk papah pelajar ni.Kebetulan 2 org pelajar BBSM tu memang saya ajar kelas mereka. Azie dan Liya. Dipendekkan cerita,kalau dah jatuh ni.Mesti kena XRAY dulu.

Pegawai Kesihatan minta kami bawak Asni ke bahagian XRAY utk XRAY lutut dia.Liya excited tunjuk kami dimana bahagian xray..saya selalu pegi sana cikgu,katanya.Bila dah selesai, sementara tnggu film xray,kami duduk di ruang menunggu.Saya tanya pada Liya..
kenapa kamu selalu pegi hospital,sampai boleh hafal bahagian xray ni?..
Saya selalu pegi review penyakit saya cikgu.
Kamu sakit apa?
Saya ada beguk..
Oh,thyroid?
Ya..
Owh...(thats explain her bulging eyes..)
Sejak bila kamu tahu kamu ada thyroid?
Sejak saya darjah 3 cikgu..
Owh...

Saya beralih kepada Azie...kamu pulak Azie..masa bila pulak kamu pernah xray?(sebelum tu dia cita pengalaman dia di xray)
tahun 2010..
Owh..xray sebab apa?
Ovari saya bengkak kan cikgu...lepas kena xray,trus operate..buang...
Buang??(What??ovari dibuang..that means??saya tak bertanya lanjut...faham sendiri...)


Saya berfikir sekejap selepas berbual dengan Azie n Liya...umur mereka baru 15tahun..tapi penyakitnya dahsyat2....apakah ini kerana pemakanan zaman sekarang?....and i feel ashamed with myself..i shouldnt mourn things that doesn't important at all...these girls had pain in their life but they enjoy themselves as teenagers should be.So,why so sad? I asked myself.

Ohya,selesai xray..syukur la..kaki Asni xda retak ka patah ka...cuma muscle tu kejang...perlukan rehat saja.Nasib la alhamdulillah....selepas habis urusan di hospital..kami hantar Asni balik ke rumah....

4 comments:

  1. Baiknya cikgu ni...ambil berat ttg anak murid..
    harap2 Asni ndakda apa2 ya..baik2 aja:)

    ReplyDelete
  2. Hope nothing bad happened to your students. Honestly scary kan sickness zaman skang, muda2 pun dah kena itu ini. Kena be extra careful esecially with what we eat kan.

    ReplyDelete
  3. betul tu...k.el pun nah dgr budak2 skun dah mcm2 penyakit..awal2 remaja dah alami penyakit kronik..kdg2 mayb silap pemakanan..terlalu byk mkn fastfood..food yg xberkhasiat dn mcm2 lagi...k.el pun skun pantau2 jugak anak2 k.el..smoga kita semua dijauhkan penyakit2 berbahaya dan kronik dan seumpamanya ea

    ReplyDelete
  4. tekejut baca yang ovari tue. byk faktor sebenarnya kan moga2 kita sama2 berwaspada la

    ReplyDelete