Saturday, November 23, 2013

Check list Qawen #2 pelamin ( DIY version)

Hari ni suami baik hati tinggalkan portal wifi untuk saya..mungkin kesian kat saya dok melayan candy crush ja..saya pon kalau ada internet, bukan leh buat apa sangat...seb baik mood update blog sampai ke daku tanpa diseruuuuuuu.....owh~!

Ok, jadi ceritanya nak sambung check list qawen lagi lah ya..sebenarnya check list saya ni random..tak ikut keutamaan sangat pon..cuma apa yang terlintas,itu la yang ditulis. Kali ni nak kongsi pasal pelamin lah...sapa2 yang rancang nak buat sendiri pelamin...HIGH FIVE! kita geng~

Kenapa perlu DIY?
Kalau jawapan anda untuk jimat..fikir2kan...to be frank, kalau betul nak jimat..maksudnya memang kita inginkan pelamin kita tu simple ja tapi nice!..walau bagaimanapun semasa berbelanja..sedar tak sedar,pembelian kita tu akan mencecah harga sama dengan sewa.Sebenarnya, bukan totally buat sendiri,ada juga yang saya sewa dan pinjam~.

Saya beli... 
  • kain untuk pelamin 3 panel termasuk la lapis meja untuk makan beradab=RM160++ .(beli kat jakel masa promosi akhir tahun..memang murah)
  • Kerawang2..beli direct kat kilang dia =RMRM250++ (Beli 6 pieces kalau x silap..nak tengok kerawangnya leh klik entry saya yang lepas)
  • Carpet merah untuk lantai pelamin..disebabkan agak besar pelaminnya cam pentas orang nak menari..dalam 12 meter gitu..=RM 120.
Saya sewa..
  • kerusi pengantin (Sebenarnya nak kerusi sampan..dah sewa tempat lain..sekali sampai warna emas..kotor plak tu..terpaksa cari lain...)
  • 3 Panel putih
  • Bunga2 foam yang besar warna putih dan pink. Semua sekali sewa tempat yang sama...RM350.

Saya pinjam...
  • Bunga2 tambahan..baik yang dalam pasu,kat tepi2 pelamin..semua la bunga2 yang ada atas pelamin. Saya pinjam dengan makcik saya yang ada butik pengantin..mungkin ada la orang tua bagi sagu hati tanda terima kasih.Tapi memang tak berbaloi beli bunga banyak2 untuk pelamin..pas kawen memang tak tau nak letak mana.

Perkara penting kena ada bila nak DIY pelamin ni..
  1. Tukang pasang pelamin yang kreatif dan ramai...huh!saya berani buat pelamin sendiri ni pon sbab saya pecaya dengan tangan2 seni dalam family..kalau takda bakat, sanggup lagi saya sewa.kwang3....
  2. Tukang buat pentas yang pantas dan rajin...thanks to bapa n pakcik2 jiran sebelah.
  3. Sediakan bahan2 dan alat2 untuk memasang...rancang betul2..jangan time nak pasang baru tercari2 tukul, paku,stapler gun,ubat stapler guna,dawai,gunting...dll..
  4. Wiring,lampu-lampu kat pelamin harus disediakan...kang pelamin gelap plak.
  5. Sediakan kipas tepi2 tu..panas pengantin nanti..
  6. Yang paling penting..hampir terlupa...ada draft/ gambar contoh pelamin supaya senang memasangnya.

By the way..ini contoh pelamin yang saya pilih..termimpi2 sebelum majlis menjelang...

cantik pink2!!...


Dan ini pula hasil DIY makcik dan sepupu saya...saya tak terlibat masa pasang ni...serahkan kepada yang pakar....

Kerusinya simple ja tapi saya suka sangat2...saya hanya tahu rupa kerusi ni masa saya dah diarak ke pelamin...good surprise!

Bunga2 pinjaman...
Pentas luas sebab bajet ramai nak begambar dengan pengantin..maklumla keluarga besar....


Secara kesimpulannya...bajet ke tak bajet?For me sama ja...silap2 hari bulan, bajet DIY lagi besar dari bajet sewa pelamin.

kalau nak thrill,ada tukang pasang..DIY la..tapi kalau nak senang keja..pakai ja pakej pelamin..senang..sambil2 tu minta lagi tambah2 dalam pakej tu..bantal nikah ka..kipas pengapit ka....memandangkan saya tak amik pakej...sekali masa 2 jam lagi nak bersanding baru perasan takda kipas pengapit..kalut SMS suruh suami cari kipas kat pekan...boleh2 suami SMS balik tanya "Kalau kipas cartoon2 leh x?" sabo je la.hahaha...akhirnya guna kipas yang simple tu ja..syukur la nak.hahaha...

Tu ja perkongsian kali ni..jumpa lagi..assalamualaikum!

5 comments:

  1. Cantikknya pelamin...terus teringat zaman2 bersanding dulu blm byk pilihan..ahhaa

    ReplyDelete
  2. cantiknyaaaaa. kalau DIY yang jimatnya. boleh guna balik barang2 tue. macam kain tue boleh tukar jadi langsir ;)

    ReplyDelete
  3. sy pon teringin nak diy tp tak dela besaq mcm ni kot...hihi

    ReplyDelete
  4. Mini pelamin utk disewa
    All in hanya rm350.self collect di saujana impian,kajang
    Harga murah tp eksklusif
    Facebook: simplyrentbyeachother
    Call/whatsapp-0133981637/0172456995

    ReplyDelete