Thursday, November 21, 2013

Check list Qawen # 1 Mengisi borang permohonan untuk berkahwin

Assalamualaikum!

wah,lupakan sekejap apa yang berlaku di sekitar hidup. Saya dah start cuti sekolah...yahoooo!(jerit dalam hati ja)
Baru-baru ni ada sembang dengan kawan yang nak kawen ni..wah,eksaited plak saya explain itu ini..dari kad kawen,baju kawen,mekap,pelamin...sampailah hal borang kahwin..
Nak dijadikan cerita pengajaran juga nih..saya balik2 pesan dengan dia, urus borang mohon kawen tu awal2, x susah nanti...
kisah sedih saya tempoh hari..hampir tak jadi nikah pada hari yang ditetapkan...lagi dua hari nak nikah, borang kahwin saya yang saya pos sendiri tak sampai2 ke tangan orang tua saya...terpikir yang bukan2 dah masa tu..padahal depan umah dah berdiri khemah2,tetamu dah jemput..sekali bab nikah..sangkut...dipendekkan cerita..alhamdulillah...dapat majlis nikah berjalan dengan lancar...dah pregnant 5 bulan 3 minggu dah sekarang...hihiiiiii.....Alhamdulillah!

Ok...hal sebenar nak cerita dalam entry kali ni dah naik dah kat tajuk atas tu...saya bukanlah nak hurai satu persatu..cuma nak tekankan mana yang biasanya mendatangkan kekeliruan atau tanda tanya macam yang saya dah lalui dulu...sebelum tu biar saya jelaskan dulu situasi saya: Saya orang sabah yang berkahwin dengan orang semenanjung (kedah) dan bernikah di kampung halaman saya di sabah. 

ok..
1. Pastikan beli borang RM5.00 di mana2 cawangan daerah JHEAINS.
2.dah beli tu...belek2 la borang berkali2,baca sampai faham maksudnya...saya upload dulu gambarnya..supaya senang nak refer..
Muka surat 1

muka surat 2

muka surat 3
3. Bahagian F (Pengesahan Saksi)..bahagian tu dulu saya ingatkan saksi untuk nikah...rupa-rupanya hanya saksi untuk mengesahkan maklumat dalam borang tu betul. Saya minta pakcik saya (adik mak) dan abang saya yang masih booojang itu menjadi saksi..hehe..takda hal la..sapa2pun boleh. Berkenaan dengan saksi nikah pulak nanti, masa hari nikah dua orang saksi yang lain boleh jadi saksi nikah..masa tu saksi nikah saya..pakcik saya( abang bapa) dan ketua kampung yang jadi saksi..masa nikah tu baru dorang ada isi lagi 1 borang yang ada pada jurunikah.

4.Bahagian (Pengesahan status dan mastautin)...semuanya dah jelas lagi bersuluh...maksudnya dengan sapa kita nak minta sah...banyak pilihan kat situ..majikan/jkkk/ketua kampung/pengerusi jk taman...so tak payah pening2..cumanya kena buat surat pengesahan status bujang bagi yang lom kawen la...camna nak buat surat pengesahan? taip ja kat google..........

5.SIJIL KURSUS KAHWIN jangan lupa ya..simpan.....dan beri masa nak hantar borang..baik salinan dan juga yang original...

6. Surat kebenaran Kahwin Luar Daerah..ni untuk pasangan yang berlainan daerah..even sama negeri tapi daerah lain2 pon kena ada surat ni...macam kes saya, suami saya yang kena mohon kebenaran kahwin luar daerah..camna nak buat?tanya la pejabat agama...dorang memang dah ada borang tu..tinggal isi ja..(bergantung juga pada pejabat agama negeri sebab lain2 pengurusan)

7. Bahagian H (Laporan kesihatan-Pemeriksaaan HIV)..hampir tak nampak pulak kat borang contoh di atas..tertutup sket..hehe..tapi sapa yang dah ada borang tu.leh la rujuk..ok, borang ni kena bawak ke klinik kesihatan masa nak check HIV.Saya mula2 p kaunter pesakit luar hospital besar, tanya mana nak check HIV..dia bagitau p klinik ibu dan anak..prosedurnnya mudah ja...ada nurse yang bagi taklimat tentang kepentingan buat test HIV..pastu tindik sket kat jari..amik darah setitik dua..titis kat alat penguji tu..seminit dua..dah leh tau kita +ve ka -ve...Leh ka buat kat swasta?...boleh ja kot..tapi berbayar la kan..bila buat di klinik kerajaan..bayar RM1 ja..

8.Kalau kes2 khas contohnya, kahwin dengan muallaf,janda..kes poligami prosedurnya sama cuma ada dokumen tambahan. Sebenarnya tak susah pon..cuma banyak keja ja..tambahan lagi kita tak pernah buat prosedur ni..tu yang jadi pening2...dan lain negeri lain pengurusan pejabat agamanya tapi in shaa Allah..segalanya bisa diatur...

untuk rujukan lanjut..klik link PORTAL JHEAINS ni

fuh! cam membebel ja..harap entry ni membantu bagi yang mencari rujukan...in shaa Allah...jumpa lagi next check list k!

4 comments:

  1. wahhhhh sis..IBu mengandung ni rajin plak tetiba bercerita...hahaha...
    good utk info bagi pasangan2 yg ingin berkhawin dlm masa terdekat ni....:):)

    ReplyDelete
  2. Rajin bagi panduan. harap membantu pasangan yg nak kawen kat luar sana kan.

    ReplyDelete
  3. betul. siapkan borang nikah awal2 sbb itu yang paling penting

    ReplyDelete